ο δρόμος προς την Ανάσταση.
Η συγχώρεση
είναι η αρχική έκφραση της αγάπης, το πρώτο άνοιγμα της αγκαλιάς
μας για να δεχτούμε μέσα της, όλον τον κόσμο. Το να αγαπάμε είναι μια
γιορτή συνάντησης, η διαρκής ευκαιρία μας να συμμετέχουμε στη ζωή
ευχαριστιακά, αλλά και δικαίωμα ακατάλυτο, που κανένας δεν μπορεί
να μας το στερήσει. Το μοναδικό εμπόδιο είναι ο ανώριμος εαυτός
μας.
Μέσα
στην αγάπη όμως, ωριμάζει και ολοκληρώνεται ο άνθρωπος. Γι’ αυτό
και η συγχώρεση, είναι κι ένα ξεκίνημα για την ωριμότητα. Μέσα από
αυτή τη διαδικασία και ενώ συνδιαλέγεται κανείς με τη συνείδηση
του, αποκτά οντότητα, ενισχύει με διαλλακτικότητα την προσωπικότητα
του, μαθαίνει να απευθύνεται με προσήνεια στους“άλλους“, καλώντας
τους, κοινωνούς και μέτοχους στη ζωή του.
Το να
βρεθείς στον “ίδιο χώρο” με ένα
άλλο πρόσωπο (συγ-χώρεση), εξαρτάται από τη βούληση και των δυο. Ο
καθένας όμως, πρέπει να προετοιμάσει κατάλληλα τον δικό του χώρο,
για μια υποδοχή ειλικρινή, ευπρεπή και εορταστική. Και βέβαια ο
μόνος “δικός μας”χώρος είναι η καρδιά
μας. Συγχωρώ λοιπόν, σημαίνει θέλω, δέχομαι, μοιράζομαι τον χώρο
της καρδιάς μου, δηλαδή αγαπώ.
Δεν ζητούμε
συγγνώμη, ούτε συγχωρούμε, για να μείνουμε πάλι μόνοι. Στη μοναξιά
δεν υπάρχει εορτασμός. Μοιραζόμαστε τα αισθήματα μας με τους άλλους,
για να τους έχουμε πάντα μαζί μας. Όλους, χωρίς διακρίσεις. Με προτιμήσεις,
αλλά χωρίς εξαιρέσεις. Με αρχή, αλλά χωρίς τέλος.
Ο Χριστός,
μας οδηγεί στον δρόμο της αλήθειας και της ελευθερίας: «Εάν αφήτε
τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμίν ο πατήρ υμών ο
ουράνιος· εάν δε μη αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, ουδέ
ο πατήρ υμών αφήσει τα παραπτώματα υμών» (Μτ. 6, 14-15).
Η διατύπωση
είναι σαφής, επίπεδη και επομένως σκληρή. «Αν συγχωρήσετε τους άλλους,
θα σας συγχωρήσει κι εσάς ο Θεός, αν δεν τους συγχωρήσετε, ούτε ο Θεός
θα συγχωρήσει εσάς». Όποιος παραμένει στην κοσμική λογική, βρίσκει
δίκαια τα λόγια αυτά. Όμως ο Χριστός, ήρθε να απαλύνει τη δικαιοσύνη
του Νόμου, να της προσδώσει την προοπτική της χάριτος και του ελέους.
Εκείνος
που αναγνωρίζει
την έμπρακτη θυσία στο
βλέμμα του Ιησού, δεν βλέπει στα λόγια Του το γράμμα του Νόμου, αλλά τα
προσλαμβάνει με τη συγχωρητική γλυκύτητα του βλέμματος Του: «αν δέχεστε
στην καρδιά σας τους αδελφούς σας, τότε δέχεστε και την αγάπη του Πατέρα
σας· αν κρατάτε κλειστή την καρδιά σας στους αδελφούς σας, την κρατάτε
κλειστή και για τον Πατέρα σας».
Ο Θεός δεν ασκεί εξουσία, είναι εξουσία και την εκφράζει
θεϊκά, με την δυναμική της αγάπης Του, που δεν επιβάλλει δεσμά, αλλά
δημιουργεί ενεργούς δεσμούς ελευθερίας. Oι δεσμοί
της ενότητας και τα όρια της ελευθερίας του Παραδείσου, προσδιορίζουν
χωρίς να περιορίζουν. Η ελευθερία δεν είναι κατάσταση, είναι ενέργεια
με υπόσταση, με εξέλιξη και προορισμό. Σαν την κοινωνία και την πληρότητα.
Είναι έννοιες που τείνουν στην τελείωση τους, στο Πρόσωπο του Θεού.
......
Τις σχέσεις
μας με τον Θεό, με τους ανθρώπους και τον εαυτό μας, τις προσδιορίζει
καθαρά ο Χριστός, μέσα στα ίδια λόγια Του, που αναφέραμε πιο πάνω:
«Εάν αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών... » «Αφήτε τοις ανθρώποις!.. »
Δεν καταλογίζει
παραπτώματα στον καθένα μας μεμονωμένα, αλλά στους ανθρώπους συνολικά.
Και δεν μας καλεί να μετανοήσουμε, αλλά να συγχωρέσουμε.
Μας υποδεικνύει
όμως έτσι, τη στάθμιση της θέσης μας μεταξύ των ανθρώπων και της σχέσης
μας μαζί τους, ώστε να προσεγγίσουμε και τα δικά μας σφάλματα και να
συναισθανθούμε την αναγκαιότητα της προσωπικής μας μετάνοιας.
Δεν υπάρχουν
μας λέγει, για τον Θεό, ένοχοι και θύματα, κατηγορούμενοι και κριτές.
Η τομή στην αντίληψη που επικρατεί στον κόσμο μας, είναι τεράστια.
Δεν είμαστε εμείς και οι «άλλοι». Δεν υπάρχουν δικοί μας και ξένοι, καλύτεροι
ή χειρότεροι. Όλοι οι άνθρωποι, ληστές της ζωής μας, μετέχουμε στη
ζυγαριά της Σταυρικής Θυσίας του Γολγοθά.
Και ανάμεσα
μας ο Χριστός. Που παρακαλεί τον Πατέρα, “άφες
αυτοίς, ουκ οίδασι” και προτρέπει
εμάς ”αφήτε τοις ανθρώποις”. Και μας διδάσκει πώς να
προσευχόμαστε στον Πατέρα, “άφες ημίν τα οφειλήματα
ημών, ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών”, σαν εκπρόσωπος ο καθένας
μας όλου του ανθρωπίνου σώματος.
Μόνο
αυτό το ελάχιστο ζητά από μας. Να δεχθούμε στο βασίλειο της καρδιάς
μας, στη ζωή μας, τώρα, όλους τους ανθρώπους μέχρι τον τελευταίο, γιατί
ο τελευταίος θα είναι Εκείνος. Τίποτα περισσότερο, αλλά και τίποτα
λιγότερο.
Η σωτηρία
μας δεν είναι ούτε ποσοτική, ούτε συγκριτική, σε σχέση με το “πόσο
καλοί“ είμαστε.
Η σχέση μας με τον Χριστό πρέπει να είναι προσωπική, αφού ο ίδιος είναι
και ο Θεός που με θεία συγκατάβαση και εγκυρότητα, πιστοποιεί ξεχωριστά
τον καθένα που τον εμπιστεύεται.
Δεν έχουμε
πια απέναντι μας, ούτε τους ανθρώπους, ούτε τον Θεό. Είμαστε ενωμένοι
και μεταξύ μας και με τον Θεό. Ελεύθεροι, από εγωισμούς που απομονώνουν
και από ενοχές που απομακρύνουν, να Τον συναντήσουμε μυστηριακά,
στην άπειρη αγαθότητα με την οποία αγκαλιάζει όλα τα παιδιά Του, ακόμα
κι εμάς τους βαρείς στην κατανόηση, τους χλιαρούς στη συναίσθηση και
αργούς στην ανταπόκριση μας.
Μιχαήλ
Σ. Ψαράς Απόσπασμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου